Főnix Színházi és Művészeti Műhely
Garaczi László: Ovibrader

Szereplők: Baku György, Laki Mónika, Tarr György, Zernovácz Erzsébet
Rendezte Bicskei Kiss László
Ki vagyok én?
És miért ne változtathatnék nevet? vagy nemet? vagy akár fajt?
Ember? állat? melyik trendibb?
És fogják-e kezem, ki vezet utamon?
Családom, szerelmem, barátom? terapeutám, edzőm, gurum?
Vagy az internet személytelen, vak digitális erői formálják sorsomat?
Vagy titokban mégis a szeretet, mint egy ötödik alapvető kölcsönhatás?
Gyötrő kérdésekre keres és ad választ a Főnix Színházi Műhely társulata, fiatalokat, felnőtteket egyaránt megszólítva előadásával.
Fábián Petyát hétévesen viszi el anyukája gyermekpszichiáterhez,
mert a fiú képtelen kimondani: szeretlek. A terapeuta irányításával bejárnak
múltat és jövőt, hogy választ kapjanak, s mi, nézők nem csak követjük őket
útjukon, de azt is megtudhatjuk, van-e eleve elrendeltség, vagy változtathatunk
sorsunkon.
Garaczi László drámája kamaszkortól fölfelé minden korosztályt megszólít: személyes érintettségünk fiatalként és fölnőttként egyaránt bevonz minket az előadás kínálta időutazásba.
S aki valaha gondolkodott már azon, elvont fogalom-e a szeretet vagy valami más, új nézőpontból, gyakorlati választ kaphat töprengésére.
A szerző titokban a szakralitás szintjére emel egy hétköznapi életet, XXI. századi áldozatként, nem moralizáló moralitásként felmutatva Akárki életét, miközben a darab jelképrendszerével példázza a szabad akarat sorsfordító erejét, a szeretet rejtett, mégis jelenvaló hatalmát.
Ez az előadás mindenkire tartozik, akinek felkeltette már figyelmét, vagy felzaklatta a ma még messziről, de egyre gyakrabban érkező híradás nemet változtató emberekről, identitásukat szélsőségekben megtalálókról, értékrend-válságban kapálózó világról.
Rendezői ajánló
Huszonhét éve tanítok színészmesterséget, negyvenöt éve tanulom magam is. Nem csak tanítás ez, persze, hiszen a mesterség elsajátítható képzés, oktatás útján - a művészethez már nevelés kell. Ahogy emberségünk formálódásához is.
Sokszor ütköztem már, mint mindenki - szülőként, pedagóguskánt, felnőttként - a fiatalabb generációk aktuális divat-hullámaiba, lázadásaiba, világ-újraformáló elképzeléseibe. s mindannyian próbáltuk a magunk embersége, tudása, tapasztalata mentén a valóság medrébe terelni azokat. Így van ez jól: ez a kultúra evolúciója. Ami csak lázadás volt, megy csöndben a felejtés kukájába, ami érték, beépül szépen a felnőtt-világba.
De mit tehetünk ideológiák támadása ellen? Ha a lázadást forgatókönyvek vezénylik? A divatot cégek irányítják? A virtuális "közösségek" személytelenül, felelősség nélkül terjesztenek bármit?
Elméleti kérdések lennének, kultúrszalonok csendjébe valók, ha nem találkoznánk fiatalokkal, akik kamaszkoruk zűrzavarában megkérdőjelezik saját nemüket. Akik eltévednek identitásukban. Akik - ismerethiányból - összetévesztik a szabadságot a szabadossággal.
Ezért ajánlom az Ovibradert szeretettel
pedagógusoknak,
ha megoldást keresnek a kamasz-elmék józanítására, hiszen tiltás vagy minta: nem számít
felnőtteknek,
ha megfordult már bennük, milyen világot hagyunk az utánunk jövőkre, s ez nem megnyugvást jelentett
s mindenekelőtt maguknak a
kamaszoknak,
hogy a külső zűrben és belső zavarban maguk találják meg válaszaikat kísértésekkel, csábításokkal, ideológiákkal szemben.
Szeretettel ajánlom figyelmükbe az előadást.
Bicskei Kiss László
az Ovibrader rendezője
Az előadásban részletek hangzanak el Bach, Beethoven, Elvis Presley, Ravi Shankar műveinek feldolgozásából, valamint a Los Vampiros, Sütő Annamária, Tóth Tamás, Vitai Ildikó dalai, feldolgozásai.
Az előadás megtekintését 16 éven felüli nézőknek ajánljuk!
Főnix Színházi Műhely 2022